Életmód Klub, Krisna-Völgy

(2021. augusztus 7.)

42 fő ellátott részvételével

Nagy izgalommal vártuk a mai napot, amikor egy számunkra eddig ismeretlen, misztikus világba nyerhetünk betekintést. A látvány, ami a kapu mögött fogadott minket, maga volt a meseország.

Ánanda, a kedves szerzetes vezetőnk körbekalauzolt minket a látogatóknak kijelölt útvonalon. A birtok amúgy hatalmas, mintegy 266 hektár. Több mint 950 fa és bokor faj található Krisna-völgy botanikus kertjében, mely az oktatás mellett lehetővé teszi a természet közeli élővilág megőrzését és az étkezési terményekre irányuló kutatást is.

Krisna-völgy mottója: „Egyszerű élet, magas szintű gondolkodás!” A séta folyamán a birtok legkiemelkedőbb területeit látogathattuk meg vezetőnk segítségével, mely által mélyebb betekintést nyerhettünk az itt lakók életmódjába. Megközelítettük a színes lakóházakat is (ide látogatók nem léphetnek be), majd megnéztük az impozáns tehénvédelmi központot, melyben magyar tarka, tiroli borzderes és indiai zebu is képviselteti magát, és a szépen kiépített biokertészetet.

A Krisna-völgy Magyarország, sőt Közép-Európa legnagyobb és legszervezettebb öko-közössége. Kezdettől fogva az önfenntartás munkált alapelvként a közös munka, szociális fejlődés és hagyományos technológiák segítségével.

Krisna-völgy nem része az országos áramhálózatnak. Az itt élők házaiban és az irodákban szükséges áramot napelemek és szélmalmok állítják elő.

A közösség vízellátását a házak melletti kutak, valamint egy közös, 330 méter mély kút adják. A szennyvíz feldolgozása pedig egy zéró-kemikália, zéró energia nád-ágy zónarendszerrel történik. A háztartások mosási technológiái környezetbarát, „zöld” mosószereken alapulnak, mint például az ecet és a mosószóda.

A gyermekek oktatását Krisna-völgy tanárai végzik. A Nemzeti Tanterv mellett a diákok védikus tudományokat (asztrológia, jóga, ayurvéda, vasztu), organikus kertészkedést, önfenntartást, ökológiai életstílust, drámát, zenét, művészeteket, kézművességet és sok mást is tanulnak. A gyerekek gyógynövényeket gyűjtenek és lekvárt főznek be. Arra képezik őket, hogy becsüljék meg a természet kincseit, az állatokat, embereket, hiszen minden és mindenki Istenhez, Krisnához tartozik.

A szentélybe csak cipő nélkül léphettünk be. Színek kavalkádja vett körül minket, akárhova néztünk. Különös hangulata volt. Csoportunk nevében ajándékot helyeztünk el az oltárnál. Szerzetesek kis csoportja hangszerkísérettel elénekelte a „Hare Krisna” éneket, melybe minket is bevontak, közösen énekeltünk és táncoltunk.

Kirándulásunk érdekes állomása volt az EGZOTIKUS FŰSZERKALAUZ – a keleti ízek kavalkádja.

Az Indiai konyha világszerte a legszínesebbként van elfogadva, annak ellenére, hogy eredendően vegetáriánus. Titka a sok aromás fűszer, melynek különleges pirításával kezdik a főzést. Vezetőnk bemutatta a különféle keleti fűszerek felhasználásának módjait és az egészségre gyakorolt hatásait.

Miután elteltünk az fűszerek bódító illatával, meglátogattuk a Vegetáriánus éttermet, ahol különleges ebédet szolgáltak fel nekünk. Az ebéd tartalma: zöldséges egytálétel (szabdzsi), köret (jázmin rizs), bundában sült zöldség (pakora), pikáns-csípős mártás (csatni), indiai lepénykenyér (puri), rózsavizes limonádé (nimbupani)

A kiadós és élménygazdag séta és ebéd után búcsút vettünk ettől a csodálatos helytől.

Hazafelé a buszon mindenki elcsendesedve, kellőképpen fáradtan, új élményekkel gazdagodva utazott.

A nap lezárásaként egy fél órácskára megálltunk Zalaszántón, a Tátika- Hidegkútnál, ahol a fák lombos árnyékában a pihenő asztalainál elfogyasztottuk vacsoránkat.