Gyalogtúra

Csoportkép a tapolcai vasútállomáson kiállított dízelmozdony torzója előtt

2022. szeptember 2-4.

1. Nap
Hűvös őszi reggelre ébredtünk, és abban a reményben keltünk útra, hogy a meteorológiai előrejelzések megvalósulnak, és a hétvégén kellemes kiránduló időnk lesz.
Vonattal mentünk Tapolcára, ahol a délelőtti programunk egy mozilátogatás volt. A DC Szuperállatok ligája című animációs filmet néztük meg. Miénk volt az egész terem, kényelmesen elhelyezkedtünk, és hatalmas nevetések közepette néztük végig ezt a vérbeli amerikai filmet, amely természetesen ’happy end’-el végződött.
Sétáltunk egy nagyot a Malom-tó partján, majd ellátogattunk a Városi Múzeumba, ahol megnéztük a helytörténeti kiállítást és iskolamúzeumot, emellett megtekinthettük a helyi ásatások leleteit is. A múzeum Közép-Európa egyik legrégebbi népiskolai épülete. Magyarország kiemelkedő költője, Batsányi János is itt tanult.
Busszal utaztunk tovább Mindszentkállára, ahol az Erdei Iskolában elfoglaltuk szálláshelyünket.
Vendéglátóink már beizzították a kemencét, ahol ízletes langallót és pizzát sütöttek vacsorára, illetve bedagasztották a kürtős kalács tésztáját, melyet szorgos kezeink formáztak, sodortak, tekertek a kürtősfára. Élménydús nap után álomra hajtottuk a fejünket.
2. Nap
A mai elsődleges úti célunk a Salföldi Major volt. Reggeli után elindultunk erre a majd’ 5 km-es túrára a Kékkúti-hegyen keresztül. Útközben többször is megálltunk, vizet ittunk, körbekémleltünk. Kényelmes tempóban haladtunk. A Káli-medence Balaton felé nyíló kapujában, a nemzeti park igazgatósága a falu határában alakította ki a Salföldi Majort, ahol egy működő gazdaság életét és őshonos magyar háziállatfajtákat ismerhetünk meg. A Major folyamatosan megújuló fűszer-és gyógynövénykertje illatos élményeket kínál az ide látogatónak.
Lovas kocsival tettük meg a zötyögős utat az erdő mélyén található, az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend, a Pálosok egykori kolostorának és gótikus templomának maradványához. Nagyon romantikus kép fogadott minket, hiszen éppen egy esküvő előkészületei zajlottak a helyszínen.
Az erdőben piknikezésre alkalmas teret alakítottak ki tűzhellyel, asztalokkal, padokkal. Ezen a napon itt, a szabad ég alatt fogyasztottuk el bőséges ebédünket, majd gyalogosan tettük meg  a visszautat a Majorba, ahol részesei lehettünk egy lovas bemutatónak. A betyárok lovasmutatványokkal kápráztattak el minket, és hálás közönségük voltunk.
Még várt ránk a visszaút, melyet kissé megtoldottunk, hogy kulacsainkat megtölthessük Kékkúton a Theodora-Forrásnál. Innen származik az egyik legrégebbi ásványvizünk. Az egykor Anna névre hallgató forrás fölé házacskát építettek, ahol mindenki számára elérhető a kissé szénsavas víz. Teli kulacsokkal tettük meg az utolsó útszakaszt szálláshelyünkig.
Kisebb-nagyobb megszakításokkal ezen a napot majdnem 15 km-t gyalogoltunk a csodálatos őszi időben.
A vacsorával azonban nem ért véget a napunk. Este jó hangulatú diszkót szervezett házigazdánk, ahol végkimerülésig táncoltunk. Ezen az estén egyikünknek sem kellett estimese az elalváshoz
3. nap
Mára a Hegyestű látogatása volt a program. A Káli - Medence kapujának őre 337 méter magas. 8 millió évvel ezelőtt bazalt vulkán működött itt. A vulkán kráterében megdermedt láva a kihűlés folytán sokszögletű, függőleges oszlopokra vált el. A Hegyestű bazaltkupájának tetejéről csodálatos kilátás nyílik. Panoráma térkép segítségével azonosíthatjuk a Káli-medencét övező hegyeket. (Itt látható a Balaton, délről a Fonyódi-hegy, onnan nyugatra a Badacsony, a Gulács, a Keszthelyi - hegység, a Csobánc, a Fekete - hegy, a Boncsos - tető, és a távolban a Tátika.) Becsülettel megmásztuk mind a 268 lépcsőfokot, hogy megcsodálhassuk a kilátást.
A hazaúton útba ejtettük Szentbékkállán a Kőtengert, mely a Balaton Felvidék egyik legnépszerűbb természeti csodája, a Káli - Medence leglátványosabb természeti nevezetessége.
Igazi élmény volt a látványos sziklaalakzatok közti séta, fel is másztunk egyik-másikra, sőt, a gigászi ingókövet is megingattuk. (Legfelső, közel 10 tonnás kőpadja csak három ponton támaszkodik az alatta fekvő tömbre, és ki lehet billenteni egyensúlyi helyzetéből.)
A kőtenger után egy laza 2,5 km-es sétával visszaértünk szálláshelyünkre, ahol megebédeltünk. Kis pihenő után utazótáskáinkkal felültünk a távolsági buszra, amellyel visszamentünk Tapolcára.
Vacsorára ízletes gyrost ettünk, hideg üdítővel leöblítettük, majd lefojtottuk egy nagy adag fagylalttal.
Teli hassal, telve élményekkel buszoztunk vissza Darvastóra, ahol napokig, talán hetekig vissza-visszaemlékszünk majd az elmúlt napok élményeire.